söndag 21 augusti 2016

Billiga fonder

På senare tid har många betonat vikten av att välja billiga fonder eller i vart fall att inte välja de dyra fonderna som i princip motsvarar de billigare indexfonderna. I många fall har det varit de svenska storbankerna som har anklagats för att sälja dyra produkter utan något större mervärde. Både Avanza och Nordnet några gratisfonder. Avanzas gratisfond heter Avanza Zero och innehåller de 30 mest omsatta aktierna på OMX Stockholm. Fonden är precis som det låter helt gratis och det utgår alltså ingen förvaltningsavgift alls för mig som sparare! Väldigt bra för den som letar billiga indexfonder alltså. Just nu har jag inget nysparande i Avanza Zero men det finns en slant sedan innan i en ISK. Tyvärr har fonden backat cirka 6% det senaste året men det har ju som bekant varit ett lite dystert börsår i Sverige.

Nordnet har också gratisfonder som följer de nordiska indexen men jag har ännu inte köpt någon av dessa men har i alla fall öppnat upp både en ISK och Kapitalförsäkring även hos Nordnet. Än så länge tycker jag dock att Avanza är mer lättöverskådligt och användarvänligt. 

Hade varit intressant att se en jämförelse mellan Nordnet och Avanza. Om inte annat får jag väl själv skriva ihop en så snart jag har bekantat mig med dem båda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar