onsdag 24 augusti 2016

HSB Bospar

Öppnade nyss ett bosparkonto hos HSB. Förmodligen är det en olönsam affär om man räknar på det krona för krona. Medlemskapet kostade 500 kr (vilket iofs återfås om man går ur), plus 25 kr i engångsavgift och dessutom kostar det 300 kr per år. Sparandet kan läggas på sparkonto med 0,05 procents ränta (japp, det är rätt antal nollor framför femman...), i särskilt utvalda etiska fonder (har ej kollat förvaltningsavgift men gissningsvis ganska hög) eller på fasträntekonto. Fasträntekontot känns mest attraktivt just nu då man får tex 0,34% om man binder 6 månader eller 0,70% om man binder 5 år. Konceptet innebär att man sparar pengar hos HSB (eller hos Swedbank rättare sagt, där kontot finns) och för varje sparad krona får man 1 poäng. Dock max 5p per månad. Jag har satt in 100 kr för att testa än så länge. 

Som sagt det kostar några kronor men min tanke är främst att det kan vara bra för mina barn (poäng kan överlåtas inom familjen) om de vill ha hyresrätt i framtiden. Eller om vi får för oss att sälja huset och helt ligga utanför villa/bostadsrätt-karusellen. För att få en hyresrätt i attraktiva lägen måste man ha sparat mellan 6 och 12 år verkar det som enligt historiken, men i ytterkanterna av stan men ändå ganska bra/lugna områden räcker det med 1 års sparande. 

Sparandet ger även förtur till nyproducerade bostadsrätter men det känns än så länge inte attraktivt för min del. Varken nu eller sedan. Det känns nämligen som att priserna där alltid är väldigt höga. Men jag kan ha fel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar