söndag 21 augusti 2016

Mina mål

Mina mål:

- Göra en budget
Innan augusti är slut kommer jag göra en budget, antingen med hjälp av Excel eller YNAB. Budgeten kommer baseras på tidigare utfall som jag kommer hämta från mina excel-dokument som jag använde för några år sedan. Sedan antar jag att budgeten kommer behöva justeras för att passa nuvarande inkomster och utgifter.

- Påbörja ett regelbundet, strukturerat sparande 
Istället för att "spara det som blir över" varje månad kommer jag planera för ett mer strukturerat sparande med öronmärkta pengar på olika konton. ISK och/eller kapitalförsäkring på Avanza samt sparkonto på bank kommer användas.

- Kapa onödiga kostnader och se över "behov" och utgifter
Så fort som möjligt kommer jag analysera vart pengarna går idag (det bör gå att göra relativt enkelt då jag använder ett kreditkort till i princip alla inköp). Sedan behöver jag fundera över vad jag vill lägga pengar på, vad som är nödvändigt och onödigt och se över alla abonnemang och prenumerationer.


Dessutom behöver jag fundera över och diskutera med familjen hur jag ska redovisa privatekonomin här på bloggen. Svenskar är i allmänhet inte så villiga att prata om sin privatekonomi och jag tillhör den mer reserverade skaran. Visst, jag är anonym men man vet ju aldrig om det ändå blir lite för mycket privat information som läggs ut. Innan jag landat i detta kommer jag vara lite återhållsam med att lägga ut för detaljerad info om lön, lån, bilar, aktier och fondinnehav. Men lovar att återkomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar